סרטי השבוע 21.10-27.10

לאחר השבוע הקודם שהיה עמוס בכל טוב, הפעם יש שבוע די חלש, כנראה באופן טבעי. וכשהסינמטק בתל אביב שותק, אלה של הרצליה וחולון מרימים את ראשם עם שני סרטים שיתנו סיבה השבוע לצאת מגבולות העיר. בירושלים ממשיכים עם מטעמים משנות השמונים ולאמיצים יש גם מועדון של קולנוע נסיוני בחלל תל אביבי מחתרתי. צפיה מהנה.

יום ראשון 21.10

סינמטק ירושלים

21:15 – בגידה (דייוויד יו ג'ונס, 1983, בריטניה, 95 דקות)

סרטו הקלאסי של הרולד פינטר (על הסרט חתום במאי הטלוויזיה דיוויד יו ג'ונס, אבל פינטר, שעיבד את המחזה שלו לתסריט, הוא היוצר האמיתי כאן) על משולש רומנטי שמסופר מהסוף להתחלה, הפך מאז כבר לנקודת התייחסות בסיסית לסוג כזה של סרטים, שנהיו נפוצים בעשור האחרון. עם ג'רמי איירונס כשעוד היה צעיר ויפה, ובן קינגסלי כשעוד השתתף בסרטים שתואמים את רמתו.

יום שני 22.10

הצימר (הגדוד העברי 5, תל אביב)

21:00 – שירין (עבאס קיארוסטמי, 2008, איראן, 90 דקות)

למי שלא מכיר, המועדון המחתרתי הצימר שמוקדש בד"כ להופעות נויז וערבים של אמנות נסיונית, הוא מזה כמה שנים בית ל-Visionary Film Club, מועדון ההקרנות של הבמאי והמרצה חן שיינברג שמוקדש לקולנוע נסיוני ולא קונבנציונלי. הפעם מוקרנת שם יצירה יחסית מתונה, של במאי שעובד לרוב בקולנוע עלילתי, אך קיארוסטמי תמיד טישטש ביצירתו את הגבול בין קולנוע נרטיבי לנסיוניות, וכאן הוא לוקח את זה צעד אחד קדימה. הסרט מורכב מקונספט שנוסה כבר בעבר (ע"י אינגמר ברגמן באוברטורה לחליל הקסם שלו, וביצירת המופת התיעודית הקצרה של הרץ פרנק 10 דקות אחרי) שבו התיעוד של מופע מוקדש לא למה שקורה על הבמה, אלא לפנים של הצופים המתבוננים בו. כאן אלו 114 שחקניות איראניות וז'ולייט בינוש אחת, הצופות בהצגה המבוססת על אגדת עם פרסית מהמאה ה-12. לפני הסרט שיינברג יתן הקדמה קצרה, ויוקרן גם סרטו הקצר של קיארוסטמי מ-2006 שטיח.

שירין. לצפות בצופים

יום שלישי 23.10

סינמטק חולון

20:30 – אנג'ל (ארנסט לוביטש, 1937,ארה"ב, 88 דקות)

בשקט בשקט מתקיימת לה מיני-רטרוספקטיבה ללוביטש בסינמטק חולון, ולמרות שהיא כוללת רק 4 סרטים, היא עדיין מבורכת (ואפשר לקוות שהיא תגיע גם לסינמטקים הנוספים). כהרגלו, הוא יוצר כאן קומדיה רומנטית שעוקצת בתחכום ובאלגנטיות את הבורגנות, דרך עיסוק בהעמדות פנים, בגידות ומשחקי מעמדות. למרות שבסרט מככבת מרלן דיטריך והתסריט הוא של סמסון רפאלסון, ששיתף פעולה עם לוביטש בכמה מסרטיו הגדולים ביותר, הסרט נכשל קופתית וביקורתית עם יציאתו, אבל זכה לאורך השנים בעניין מחודש והיום נחשב לאחד מסרטיו החשובים. לפני הסרט תהיה הרצאה של אמיר וולף.

יום רביעי 24.10

סינמטק הרצליה

21:30 – נער פוגש נערה (ליאו קאראקס, 1984, צרפת, 100 דקות)

סרט הביכורים של הבמאי שבשנות השמונים גילם את רוח הנעורים, התשוקה והרומנטיקה בצרפת ומאז קצת איבד כיוון (סרטו החדש, Holy Motors, עורר מהומה גדולה בפסטיבל קאן האחרון, עם תגובות מאוד קוטביות לכאן ולכאן). הסרט הזה, שאותו הוא ביים בגיל 24, הוא גם הראשון בטרילוגיית "אלכס" שלו, על שמה של הדמות הראשית בכל הסרטים הללו, האלטר-אגו של קאראקס אותו מגלם דני לוואן. כמו בסרטים הבאים והידועים יותר בטרילוגיה – זה אצלה בדם והנאהבים מפריז – גם כאן מדובר בסיפור אהבה לא שגרתי בין שתי דמויות אבודות ובודדות, כשכאן העובדה שמדובר בקולנוען צעיר נותנת הזדמנות לקאראקס להכניס גם שלל מחוות קולנועיות. מומלץ לכל מי שרוצה לראות איך נראה קולנוע אמנותי צעיר באמת, על חוסר האחריות והתשוקה שבו, שכל כך חסרים בשנים האחרונות בעולם הארטהאוס שמעדיף להיות מאופק וחסכוני בלי יותר מדי סיכונים או העזה סגנונית ולא תוכנית.

יום חמישי 25.10

סינמטק ירושלים

20:30 – פאסיונה ד'אמורה (אטורה סקולה, 1980, איטליה, 117 דקות)

כפי שאמרנו בשבוע שעבר, הסינמטקים החליטו להקרין כמה מיצירותיו של אטורה סקולה החודש, למרות שלא מדובר ברטרוספקטיבה של ממש. כולם, אגב, משנות השמונים ומעלה, ומייצגים את הפן הדרמטי בעבודתו, שכן סקולה הוא במקור כותב של קומדיות שהפך לבמאי שהצטיין בשילוב הדרמטי והקומי יחד עם טיפול בעברה ובמצבה הנוכחי של איטליה. בסרט הזה, שמתרחש בשלהי המאה ה-19, חייל איטלקי נשלח למוצב רחוק מאהובתו היפה, שם הוא נקשר למשוגעת כעורה אך מלאת תשוקה. משל על מקומם של היופי, הכיעור, התשוקה והמניפולציה ביחסים בין גברים לנשים ובחברה בכלל.

יום שישי 26.10

יס 1

21:30 – אלוהי הקטל (רומן פולנסקי, 2011, צרפת/גרמניה/פולין/ספרד, 80 דקות)

לאחר שחרורו ממעצר הבית הממושך בו היה נתון בעקבות משפט הפדופיליה שארה"ב עדיין עורכת נגדו, פולנסקי באופן טבעי בחר לעבד את המחזה הקאמרי של יסמינה רזה שזכה להצלחה גדולה בברודוויי, שמפרק לגורמים את הבורגנות האמריקאית. שני זוגות הורים לילדים שהתקוטטו ביניהם – ג'ון סי. ריילי וג'ודי פוסטר מול קייט וינסלט וכריסטוף וולץ – נפגשים בשביל ליישב את הסכסוך באופן תרבותי, אבל הדירה הניו-יורקית הסולידית שבה הם נפגשים הופכת לזירת התגוששות מילולית ופסיכולוגית, שבה נחשפים היחסים בין בני הזוג, הצביעות של התרבות האמריקאית, וההכחשה של החברה בכלל של היסודות האלימים שמבעבעים בה. כריסטוף וולץ ממשיך את המומנטום מממזרים חסרי כבוד וגונב את ההצגה לשאר השחקנים המוכרים יותר ממנו, ופולנסקי מראה שוב מה הוא יודע לעשות בחלל מצומצם ועם טקסט מעולה.

אלוהי הקטל. פולנסקי נכנס בבורגנות האמריקאית

יום שבת 27.10

סינמטק ירושלים

14:00 – מרגרט (קנת' לונרגן, 2011, ארה"ב, 150 דקות)

ראו יום שבת של שבוע שעבר. הסרט יוקרן שוב בסינמטק ירושלים ביום שני ה-29.10 בשעה 20:30. מומלץ.

כתיבת תגובה